خانه عمومی براي جلوگيري از كاهش يد در نمك يددار چه روش هايي بايد اجرا كرد؟

براي جلوگيري از كاهش يد در نمك يددار چه روش هايي بايد اجرا كرد؟

1 ثانیه خوانده شده
0
0
4

براي جلوگيري از كاهش يد در نمك يددار چه روش هايي بايد اجرا كرد؟

سه شنبه 25 آبان 1395 | دیدگاه (0) | 6736 بازدید | دسته بندی : دبيرستان دوره اول (راهنمايي) تحقيق كلاس سوم دبيرستان دوره اول تحقيق كلاس اول دبيرستان دوره اول تحقيق كلاس دوم دبيرستان دوره اول ,

 

براي جلوگيري از كاهش يد در نمك يددار چه روش هايي بايد اجرا كرد؟

فریدون عزیزی، رئیس پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم درباره مزایای استفاده از نمک یددار گفت: نمک یددار برای بیماران مبتلا به گواترمفید است چرا که با مصرف نمک یددار، کمبود یدموجود در بدن این افراد جبران می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: اگر افرادی که دچار بیماری گواتر هستند بخواهند از روش‌های دیگر برای کمبود ید استفاده کنند این روش‌ها اصولاً غیرعملی است مثلاً این افراد باید محصولات دریایی مثل ماهی را روزانه به میزان نیم کیلو تا آخر عمر مصرف کنند تا بتوانند یدمورد نیاز را تأمین کنند که این امر عملی نیست.

عزیزی ادامه داد: مصرف نمک یددار به گونه‌ای است که فرد با مصرف مقدار کمی از آن در غذا می‌تواند هم نیاز تغذیه‌ای خود را برآورده کند و هم ید مورد نیازش را تأمین کند. نمک به گونه‌ای است که فرد آن را نه زیاد می‌خورد و نه کم و می‌توان مقدار آن را هم کنترل کرد.

فریبا عبدالمنافی، کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: نمک یددار تصفیه شده نمکی است که ناخالصی‌های نامحلول مانند فلزات سنگینو آهک، شن و ماسه طی فرآیندی در کارخانه حذف شده و ید به آن اضافه شده است.

عبدالمنافی افزود: نمک دریایی به علت داشتن ناخالصی‌های مختلف و حتی فلزات سنگین مثل سرب، جیوه، کادمیوم و یا آرسنیک خاصیت سرطان زایی داشته و مصرف مداوم آن در افراد سالم منجر به بروز ناراحتی های گوارشی، کلیوی، کبدی و حتی کاهش جذب آهندر بدن می شود.

این کارشناس تغذیه هشدار داد: مقدار مصرف نمک روزانه 5 گرم است ولی در حال حاضر مصرف نمک در کشور ما بالا بوده و حدود 3-2 برابر مقدار توصیه شده سازمان جهانی بهداشت است.

Print Friendly, PDF & Email
بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده محمدپور ماهونکی رضا
بارگذاری بیشتر در عمومی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

آشنایی با آمادگی جسمانی

آشنایی با آمادگی جسمانی مجموعه: ورزش عمومی   آمادگی جسمانی یعنی داشتن قلب، عروق خونی،…